söndag 19 juli 2015

Dag 10 - Hur jag valde ras

Ber om ursäkt för att jag missade en dag i utmaningen igår. Vi var ute nästan hela dagen så hann inte riktigt med att blogga. Kompenserar det med att ni får både gårdagens och dagens utmaning idag! 

- Långt inlägg - 

För cirka ett år sedan så visste jag inte om rasen Belgisk vallhund. Hade ingen aning om hur den såg ut eller vad det var för typ av hund. Nu har jag en liggandes vid mina fötter. Märkligt det där.

Jag visste ju att jag ville ha hund och jag googlade ständigt på olika raser. Kollade på Dog 101 på youtube och lärde mig fördelar med olika hundar.

Jag visste ju lite vad jag ville ha ut av min hund så hundar som inte levde upp till det ströks ganska direkt.

Hundar jag kikade på innan det blev en Grönis var bland annat:

Chow- Chow:





Min pappa är uppväxt med Chow-Chow så jag har hört massa fina historier om dem. Jag gillar deras yttre för de är lite annorlunda och jag gillar att de är starka och kan jobba. Det de föll på var att de kanske inte alltid är sådär jätte bra runt barn. 

Samojed 


Samojed är ju så otroligt vackra och jag har alltid gillat samojed. Nackdelen är att jag ville ha en hund man kunde ha lös = inte för mycket jaktinstinkter. Det är ju olika från hund till hund men när jag läste om de så var det många som skrev att det var en grej som faktiskt fanns i samojeden. Läste någon historia om en samojed som rymt från trädgården och kommit tillbaks med grannens katt som den nöjt låg och åt upp sen. 
En annan grej som jag inte visste om jag uppskattade var att de kan vara väldigt envisa och bestämda och det stod att man ibland fick gå en annan väg eftersom samojeden bestämde sig för det. 

Stor Pudel


Js pappa är allergisk så de har en kungspudel. För att vi skulle kunna åka och hälsa på dem så tänkte jag mig en pudel ett tag. Men det tog emot i min själ. Pudlar är fina och bra för dem som vill ha dem men för mig så passade inte pudel. De är ju lättlärda och roliga hundar men lite fjompiga och det var inte riktigt vad jag tänkt mig. 

Schnuazer


Min mormor och morfar har alltid haft schnuazer under min uppväxt och Alfons är Schnauzer blandning. Jag älskar ju Affe men enligt pappa beter han sig inte som en typisk Schnauzer. 
Mja, kändes inte rätt helt enkelt. 


Så hur blev gick det till då när jag bestämde mig för Grönis? 

En dag så tog jag de egenskaperna jag ville ha och tyckte om i hund och skrev in på google och klickade sök. Jag kommer inte ihåg exakt vilka egenskaper jag skrev men jag ville ha en hund som var lättlärd, flexibel, tyckte om att vara med, som kunde dra, som kunde vara lös och som var lite vaktig.

Upp kom Belgisk vallhund. Jag började läsa och det kändes rätt. Jag insåg att det skulle bli en utmaning men det kändes ändå rätt när jag läste om rasen.
Jag bestämde mig för att jag ville ha en grönis av de fyra olika "färgerna"

Jag gick med i Belgar grupper på facebook. Där frågade jag de andra hur en dag med deras hundar brukade se ut och var de bodde. En som svarade bodde i Tranås så jag tog kontakt med henne och berättade att jag hade läst om rasen och gillade det jag läste men att jag aldrig träffat en Belgare så jag ville gärna träffa en. Hon var jätte trevlig och vi fick komma och hälsa på. Hon och hennes vän hjälpte oss senare att välja kennel. 

Jag skrev i något forum att jag funderade på att skaffa en Grönis och där var det många som dumförklarade mig. En Belgare som första gångs hund. Det skulle aldrig gå. Jag borde välja en hund i kategorin sällskapshund.
Jag tittade igenom de hundarna och kände mig inte taggad alls. Jag ville ha ut mer.
Det är klart att jag hade kunnat börja med en sådan hund men förmodligen hade jag blivit missnöjd och velat köpa en hund till ganska snart igen då. Så jag kände att jag satsar
Jag gör mitt bästa och när jag inte klarar det så får jag be om hjälp.
Och det kör jag på!
Ska gå mängder med kurser och så hoppas jag verkligen att det blir bra!

Den där lilla skruttan som kan vara ganska bråkig och busig men som
gör mig ganska så väldigt Lycklig.
Just nu förpestar hon köket med fisar ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!